• 196316Totaal aantal bezoekers:

Inleiding over: Wat is een rechtvaardige oorlog?

Op vrijdag 10 mei zal er voor de geloofscursus Katholiek 2.0 en voor overige geïnteresseerden een inleiding worden gehouden over de vraag: wat is een rechtvaardige oorlog? De inleiding wordt gehouden door Rector dr. Lambert Hendriks.

Met een wat negatieve blik zou je de mensengeschiedenis kunnen zien als een aaneenschakeling van oorlogen en conflicten. Toch bevinden we ons in onze eigen streken wat dat betreft in een gelukkige situatie: al langer dan ooit tevoren zijn de landen van West-Europa niet meer met elkaar in een militair conflict. Onlangs besloten veel Europese landen om opnieuw fors te investeren in hun defensieapparaat. Met de recente oorlog tussen Rusland en Oekraïne voor ogen, stellen we ons opeens opnieuw de vraag wat eigenlijk moreel juist is. De kwestie in het heilig Land, waar Israël en Hamas met elkaar overhoop liggen, lijkt zelf nog ingewikkelder.

Het spreekt voor zich dat een oorlog op zichzelf iets slechts is, maar dat wil zeker niet zeggen dat het ene land zich niet tegen het andere mag verdedigen. Wat zijn daarbij eigenlijk de afwegingen? Welke dilemma’s doen zich voor in het licht van de moderne oorlogstechnieken? Het oorlogsrecht geldt soms als achterhaald, omdat het regels geeft aan wat er ten ene male niet zou mogen zijn. Van de andere kant is het zaak om niet een al te naïeve kijk te hebben op de noodzaak om burgers ook militair te beschermen. Deze voordracht probeert licht te werpen op de dilemma’s hierbij.

De inleiding begint om 20.00 uur in het parochiekantoor De Polder en duurt tot 21.45 uur. Als u niet deelneemt aan de geloofscursus en toch graag naar deze inleiding wilt luisteren kunt u zich opgeven bij Pastoor Van Dijck (mail). Er wordt een vrijwillige bijdrage gevraagd (bij binnenkomst ziet u daarvoor een collectebus staan). Vooraf kunt u deelnemen aan de H. Mis in de Kleine St.-Jan om 19.00 uur.